Monday, February 11, 2008

Faizal Tahir, Oh Faizal Tahir!




Siapa tidak tahu isu Faizal Tahir membuka bajunya ketika sedang menyanyi di hadapan lebih 8,000 penonton, di atas pentas 8TV di Central Park Avenue, Bandar Utama pada 13 Januari lalu. Pelbagai polemik timbul berikutan aksinya yang dikatakan terlalu ‘excited’ sehingga bertindak sedemikian. Entahlah. Naik muak dan jelek pula mendengar isu ini tidak habis-habis diperkatakan. Sewaktu pertama kali mendengarnya, saya hanya merasakan perkara itu ‘tidaklah apa-apa sangat.’ Lainlah jika yang beraksi sedemikian merupakan artis perempuan. Hairan saya hairan, sementelah isu ini heboh diperkata dan diperbesar-besarkan ke seantero Malaysia.

Bukan saya tergolong dalam kalangan peminat Faizal Tahir, lalu terus ingin ‘membelanya’, dan bukan pula cuba mahu menegakkan benang yang basah. Sesekali tidak. Cuma terpanggil untuk merekomendasikan. Iyalah, tidak dinafikan bahawa Faizal Tahir merupakan ‘sekelumit’ daripada isu salah laku artis Malaysia. Walaupun hakikatnya pada saya, perkara itu terlalu kecil untuk dihebohkan, tetapi tetap merupakan satu perilaku salah dan tidak beradab selaku orang Timur yang kaya dengan adab sopan, malah orang Islam pula. Cuma, rasanya kurang wajar bagi kita hanya memfokus kepada isu sekecil semut itu, sedangkan isu-isu lain kita pinggirkan.

Apakah kita sengaja membutakan mata terhadap artis-artis wanita Malaysia yang terang nyata berpakaian umpama berbogel? Sebagai contoh, semasa Anugerah Juara Lagu 22 (AJL22), ramai artis wanita kita yang berpakaian, tetapi bertelanjang. Memang lazimnya, waktu-waktu seperti inilah yang ditunggu oleh mereka demi memperagakan pakaian yang eksklusif dan barang-barang perhiasan yang mencapai ribuan ringgit! Bukannya kita tidak tahu. Setiap tahun, pasti akan ada acara seumpama ini, dan setiap kali itulah artis-artis kita memperagakan pakaian yang mahal-mahal sambil ‘mempromosi’ tubuh. Ini yang harus dipersoal. Kenapa pula kita tidak terpanggil untuk ‘repot-repot’? Tidak pula mahu digam, didenda atau disekat royaltinya? Yalah, sudahkan mata kita seronok memandang, tentulah kita hanya mendiamkan. Tidak betulkah begitu? Faizal Tahir… Apalah sangat yang menyedapkan mata pada tubuh seorang lelaki? Setuju tidak?

Begitulah senario masyarakat Malaysia. Peka sungguh pada isu-isu remeh, sedangkan isu-isu besar diabaikan. Tentang Faizal Tahir, usahlah terlalu kecoh dengan isu tersebut. Lebih baik kita jaga dulu pakaian artis-artis wanita kita. Ini kerana, jika hendak dibandingkan, aurat lelaki hanya di antara pusat hingga lutut. Sedangkan aurat wanita ialah seluruh tubuh, kecuali muka dan tapak tangan. Cuba-cubalah kita fikirkan…..

No comments:

Perhatian

Info: Kepada teman-teman pengunjung, dijemput untuk melawat teratak kedua saya di http://diariungu.com