Friday, December 4, 2009

Pengarang Islam Wajib Ikhlas Kepada Allah


Malam-malam begini – sunyi, yang terdengar hanyalah suara angin berkesiuran, dingin dan mendakap kujur tubuh, aku membelek-belek kantung e-mel.

Sekonyong-konyong, aku ketemu deretan e-mel yang suatu ketika kerap memenuhi peti masuk (inbox). Namun kini, setelah meluahkan segala ilmu dan pengetahuan yang dimilikinya (si pengirim), dia lebih banyak menyepi. Hanya sesekali menghadirkan diri bertanyakan khabar. Aku masih ingat kata-katanya; kita tidak berhubung bukan bererti tali persahabatan (malah persaudaraan) ini terputus. Tidak sekali-kali. Ya, memang benar. Aku sentiasa menggenggam kata-katanya. Aku sangat percaya itu.

Aku juga tahu, dia sering mengikuti perkembangan ‘kami’ dalam diam. Justeru, aku berharap, dia tidak akan memarahiku lantaran memaparkan kiriman e-melnya yang sarat ilmu di sini. Aku yakin dia tidak akan radang kerana aku sangat percaya dia turut berpegang bahawa ilmu bukan untuk disorok, tetapi wajar dikongsi.

Nah, inilah kiriman e-melnya, yang menurutku ialah warkah bisu, dan ditambah oleh Saudara Zulkifli Khair; ada suara lunak daripada warkah yang hakikatnya tidak bisu!


Assalamualaikum wa rahmatullah.

Saudaraku,

Setiap detik degup jantung dan hidupnya insan, hati kecil yang beriman tidak melupakan Allah: Tuhan yang sedia memberikan apa sahaja ganjaran pahala yang berlipat ganda kepada seseorang hamba-Nya dalam menempuh liku-liku hidup di dunia ini: apalagi ganjaran kepada seseorang pengarang yang menghamburkan bahan-bahan ilmu yang berguna dan mengajak pembaca mendekati dan menyembah Allah `Azza Wa Jall, Tuhan Yang Maha Besar lagi Maha Mengurnia.

Apabila kita menyedari bahawa semua gerak dan diam itu adalah berpunca daripada Allah dan tiadalah seseorang mampu memperoleh kehendak dan kemahuannya tanpa diikut serta dengan kehendak Allah, maka segala sesuatu urusan hidup ini yang semuanya adalah bersifat ‘keagamaan’ (ibadah) hendaklah diniatkan kerana mencari keredaan Allah SWT semata-mata. Tanpa niat ikhlas, maka amalan kita tertolak dan tidak dipahalai; dan sesungguhnya `Umar B. Al-Khattab RA memberitakan bahawa Nabi SAW bersabda:

“Sesungguhnya segala amalan (kegiatan hidup) itu (diterima dan dipahalai) dengan niat.”
[H.R. At-Turmudzi:Shahiih]

Jadi, semua kegiatan dan urusan semasa hidup di dunia ini memerlukan hati yang ikhlas; lebih-lebih lagi dalam kerja suci menulis dan mengarang serta menterjemah buku-buku agama (keislaman); suatu kerja yang paling tinggi nilainya dan paling berat serta sukar untuk dilakukan dengan sesempurnanya.

Saudara,

Sesuatu kerja yang berat itu akan mudah dipikul apabila diurus dengan hati yang ikhlas dengan mengharapkan pahala lumayan daripada Allah SWT sendiri serta pertolongan-Nya; jika tidak, maka dia akan tinggal terbengkalai, tinggal nama dan tajuknya sahaja; sedang isinya sebaik-baik terkumpul sebahagiannya, maka dia menjadi terhenti. Mungkin ada unsur-unsur positif yang mendatang.

Seseorang pengarang yang beriman itu menulis dan mengarang semata-mata kerana mencari keredaan Allah SWT dan ganjaran pahala yang berganda-ganda apabila dia termasuk menunjuk atau mendakwahkan orang lain ke jalan Allah sebagaimana sabda Nabi SAW:

“Siapa menunjukkan (manusia) agar melakukan sesuatu kebaikan, maka dia juga akan memperoleh pahala seperti pahala orang yang melakukannya.”
[H.R. Muslim]

“Orang yang menunjuk agar melakukan kebaikan adalah (berpahala) seperti pelakunya (yang mengikut petunjuknya); dan orang yang menunjuk agar melakukan kejahatan adalah berdosa seperti pelakunya.”
[H.R. At-Tabraani]

Seseorang pengarang Islam yang bertanggungjawab tidaklah berani untuk menulis bagi mengajak manusia menderhakai Allah atau melakukan kejahatan; apalagi untuk menyesatkan manusia daripada jalan agama-Nya: antiIslam, antihadis, antihudud, menghalalkan pancaragam dan berbuat bid`ah; sebab dia akan menanggung risikonya pada akhirat dengan menanggung segala dosa pelakunya dan orang-orang yang disesatkannya sebagaimana sabda Nabi SAW:

“Sesiapa yang mengajak (manusia) melakukan petunjuk, dia akan memperoleh pahala seperti pahala-pahala orang yang mengikutinya, tidaklah terkurang (dikurangi) pahalanya daripada pahala-pahala mereka sedikit pun; dan (sebaliknya) sesiapa mengajak manusia melakukan kesestan, dia memperoleh dosa seperti dosa orang yang mengikutinya; tidaklah terkurang daripada dosa-dosa mereka suatu pun.”
[H.R. Muslim dan At-Turmudzi (Hasan-Shahiih)]

Sebagai ekoran kepada hadis ini, Ibnu Mas`uud menyebut Nabi SAW bersabda:

“Tiadalah suatu jiwa terbunuh secara aniaya, melainkan anak Adam yang pertama (Qaabil) mendapat bahagian (dosa) daripada pertumpahan darah itu (sebab dialah manusia pertama yang membunuh manusia; Haabil, saudaranya sendiri); kerana sesungguhnya dialah yang pertama membuka jalan membunuh (sesama manusia, lalu diikuti manusia lain).”
[H.R. Al-Bukhari, Muslim, dan At-Turmudzi (Hasan-Shahiih)]

Teman-teman sekalian,

Sebenarnya, hadis-hadis inilah yang menjadi pendorong utama bagi seseorang sanggup membuang masa untuk menulis dan mengarang bagi mengejar pahala akhirat yang wujudnya berantai-rantai atau bersambung sehingga hari kiamat; sebagaimana juga Qaabil akan menanggung segala dosa semua pembunuh di dunia ini yang mengikut perbuatannya yang kejam itu.

Suatu pantang bagi penulis bahawa kerja penulisan ini hendaklah dilakukan secara rahsia dengan merahsiakan judul buku yang akan ditulis; disebabkan syaitan akan menghalangi kerja-kerja ini daripada berterusan sehingga siap; juga dia memberi peluang kepada syaitan menimbulkan rasa riak dalam hati seseorang.

Benarlah kata-kata:

Al-ikhlashu asaasu an-najaahi
Ikhlas itu asas segala kejayaan.

Surat Tuk Kenali kepada Majlis Agama Islam Kelantan yang dengan ikhlas menyatakan bahawa beliau bukanlan kaki hadis, mendorong rasa keikhlasan seseorang untuk menulis dengan rasa ikhlas: janganlah cuba menulis jika diri bukan ahli dalam sesuatu bidang; akibatnya boleh memesongkan dan menyesatkan orang lain daripada perkara yang benar; atau jalan yang lurus.

Saudaraku penulis yang budiman,

Bagi menjamin diperoleh keikhlasan hati serta terjauh daripada riak (sifat menunjuk-nunjukkan amalan), maka kala berpagi-pagi seseorang pengarang perlu lebih dahulu berdoa dengan sepotong doa perlindungan yang paling berkesan sebagaimana yang diajarkan Rasulullah SAW:

Allahumma inni `audzubika an usyrika bika wa anaa a`lamu, wa astaghfiruka limaa laa a`lamu
Wahai Allah, sesungguhnya saya memohon perlindungan Engkau daripada saya (terlibat) melakukan syirik kepada Engkau dalam keadaan saya tahu (sedar); dan saya memohon keampunan daripada Engkau terhadap perkara yang saya tidak ketahui.
(Dibacakan 3 kali pada setiap pagi).
[H.R. Al-Hakiim At-Turmudzi]

Wallahua`lam bissawab.
Wassalam.

No comments:

Perhatian

Info: Kepada teman-teman pengunjung, dijemput untuk melawat teratak kedua saya di http://diariungu.com