Sunday, November 29, 2009

Emmmm...!




Hari raya korban. Maka banyaklah binatang-binatang yang dikorbankan. Ada lembu, kambing, unta, dan menurut sepupuku di Mesir sana; ada juga khuruf. Menurutnya, khuruf itu binatang berkaki empat, tetapi bagi yang tidak tahu mungkin menganggapnya berkaki lima – terkeliru dengan ekor atau bahagian kemaluannya. Jika dilihat rupa binatang ini persis kambing gurun sahaja. Tetapi rasanya tidak. Sepupuku, betulkah? (“,)

Banyak binatang korban, maka banyaklah juga daging korban yang keluargaku terima. Syukur. Disebabkan lama sangat memendam gejolak rasa mahu makan sup (di KL berjimat cermat), dan atas permintaan emak, lantas aku pun membikin sup daging.

Selepas membaca ‘buku resipi’ huluran tangan seorang adik, aku jadi tergiur tak habis-habis mahu angkat senjata di dapur. Dengan ramuan wajibku untuk sup, seperti Hang Lepat juga – serai (setelah mendengar seorang mak cik memasukkan bahan ini kelmarin ketika berkunjung ke rumahnya), halia, rempah ratus, ditambah beberapa biji si kecil cili padi buat menghangatkan rasa, juga sebiji tomato (teringat pernah melihat bahan ini di kedai-kedai makan), maka jadilah sup dagingku kurang lebih seperti di atas.

Putera bongsu asyik menjenguk di dapur. “Kak, cepat. Lapar,” katanya. Putera bongsu ini tabiatnya kala menghirup sup bikinanku, terlebih dahulu akan menapis rempah-ratus yang telah kutumbuk-tumbuk dengan lesung menggunakan penapis teh. Geli hati aku dibuatnya. “Banyak sangat sampah,” omelnya.

Rempah-ratus dan aku tidak dapat dipisahkan. Biarlah nak tapis pun, tapislah… J

Ha, sesiapa yang rasa dirinya bakal bergelar ‘isteri’, ayuhlah kita berpencak di dapur. Jangan tunggu kahwin baru nak kelam-kabut salin resipi. Aktif di luar, sesekali jom ke kamar masak (“,)

1 comment:

A. Muziru Idham said...

Sejak baca Ketupat Cinta ni, dah jadi pendekar di dapur pulak dah akakku yg seorang ni. Hehe. Ayuh Tun Lipat!

Perhatian

Info: Kepada teman-teman pengunjung, dijemput untuk melawat teratak kedua saya di http://diariungu.com