Sunday, October 25, 2009

Hanya Dia Seorang

Selamat Hari Lahir buat Ayah. Semoga dianugerahkan sihat tubuh dan jiwa, umur yang panjang, disirami iman dan dihujani takwa sepanjang musim kehidupan. Amin…”

Tepat jam 12.00 malam 25 Oktober, aku kirimi ayah pesanan ringkas itu. Sejak akhir-akhir ini, tampang emak dan ayah sering benar mewajah di benak. Lebih-lebih lagi kala menonton drama tv bertemakan kekeluargaan, khususnya tentang ayah (Emak tidak pernah dilupakan). ‘Kerana Dia Ayahku.’ Aku tonton drama ini pagi Jumaat lalu. Air mata berhamburan. Benarkah kerana aku perempuan, maka air mata menjadi teman setia? Betul? (Terpulang kepada persepsi masing-masing). Tetapi, butiran jernih yang mengalir di pipiku saat itu lantaran mengenangkan ayah (juga emak) di kampung. Rindu. Ya, rindu sering mengusap kalbu, dan aku menjadi beku dalam dakapan cinta dan rindu. Cinta dan rindu.


Manik-manik jernih – kenangkan ayah dengan tulang empat keratnya itu mencari nafkah membesarkanku. Mencari rezeki, dia seoranglah. Menyuap mulut-mulut kami, dengan tangan tuanya itulah (tetapi ayah tetap muda bagiku).

Gerimis di wajah – terbayang susuk tubuhnya yang seorang itu (dengan bantuan emak yang setia) mengangkat batu-bata, membina tembok, memanjat bumbung, dengan renjisan peluh yang tak pernah kering di tubuh, gigitan si mentari yang tak mengenal kasihan pada seorang ayahku, sehingga kulitnya memerah persis disalai. Ayah mahu bina syurga terindah buat kita (pesan buat adinda-adindaku). Lihat, diperahnya keringat tak sudah! Tak jemu, tak kira ketika. Oh, ayah!

Duhai angin, berhembuslah. Tiuplah damai di hati seorang ayahku. Sempena hari lahirnya. Dan sepanjang waktu!



No comments:

Perhatian

Info: Kepada teman-teman pengunjung, dijemput untuk melawat teratak kedua saya di http://diariungu.com