Friday, November 23, 2007

Cebisan Rasa 1

23 November 2007,
2.48 p.m.

“Andai benar itu satu ketulusan, maka kau buktikanlah. Apa yang ada denganmu, lalu itulah yang perlu kau korbankan. Jika itu satu kerelaan... Benar-benar satu kepasrahan. Pengabdian.“

2.56 p.m.

“Keyakinan itu... Jika sudah kau genggami, maka teruskanlah bertempel di telapak tanganmu. Jangan kau goyah. Jangan kau biar ia berderai jatuh, berkecai...“


3.00 p.m.

“Letaklah pengharapanmu terhadap makhluk lebih rendah dari aspal yang terpijak kaku. Hulurkanlah tanganmu, gapai Cinta-Nya. Hulurkanlah semampu mungkin...“

Monday, November 5, 2007

Penguin Malaysia






Spesies burung yang sebelum ini menghuni benua Antartika berjaya ditetaskan secara semula jadi selepas pengeraman 35 hari di Langkawi

PENGUIN kini boleh menetas di Malaysia. Usaha membiakkan hidupan marin antartika itu menjadi kenyataan menjelang jam 10 pagi pada 9 September lalu di Underwater World Langkawi (UWL) di Pantai Chenang, Langkawi.

Kejayaan itu berkat kesabaran 90 kakitangan pusat pelancongan termasyhur itu selama empat tahun untuk membiakkan spesies burung tidak boleh terbang yang sebelum ini cuma menjadi penghuni tetap di Antartika.
Lebih mengagumkan anak penguin dari spesies `Rockhopper' berjaya ditetaskan dalam sarang terbuka selepas melalui proses pengeraman selama 35 hari oleh induknya.

Benua Antartika adalah tempat paling sejuk di muka bumi dengan suhu mencapai -85 hingga -90 darjah Celsius pada musim sejuk dan pada musim panas pula mencatat 30 darjah Celsius, yang mana jauh berbeza dengan suhu di negara ini.

Kejayaan itu dipercayai yang pertama di negara ini, walaupun tahun lalu UWL pernah mencipta kejutan membiakkan 11 penguin daripada spesies `Black-Footed' berasal dari Afrika Selatan menerusi pengeraman inkubator. Timbalan Pengurus Besar UWL, Mohd Hafizuddin Abdullah, berkata kejayaan menetaskan penguin seberat kira-kira 89 gram menerusi kaedah semula jadi itu membuktikan semangat `Malaysia Boleh'.

"Pada 9 September lalu tercatat satu lagi sejarah paling membanggakan kami di UWL apabila anak penguin jenis `Rockhopper' yang terkenal dengan jambul kuning dan bulu mata lebat berjaya ditetaskan.

"Diikuti dua hari kemudian seekor lagi anak penguin jenis sama ditetaskan menjadikan jumlah keseluruhan penguin `Rockhopper' dimiliki UWL kini sebanyak 21 ekor," katanya ketika ditemui di pusat pelancongan itu.

Mohd Hafizuddin berkata, penguin `Rockhopper' memiliki tabiat unik apabila membina sarangnya di tempat terbuka, ini berbeza dengan penguin `Black-Footed' yang membina sarang berbentuk seperti gua.
Tinjauan pula mendapati, penguin `Rockhopper' membina sarang menggunakan himpunan ranting dan serpihan kayu, batu karang serta kerikil yang sebelum itu dikumpul kakitangan UWL di pekarangan Penguinarium berharga RM30 juta itu.

Difahamkan, penguin `Rockhopper' juga mempunyai satu musim pembiakan setiap tahun dan akan bertelur sebanyak dua biji pada satu masa dengan perbezaan antara tiga dan lima hari bagi telur pertama dan kedua.

Bagaimanapun, hanya telur yang kedua saja mendapat perhatian induk jantan untuk menjalani proses pengeraman, manakala telur yang pertama biasanya bersaiz lebih kecil akan dimusnahkan induk betina.

Sepanjang tempoh pengeraman, penguin jantan mengambil tanggung jawab sepenuhnya untuk mengeram, manakala penguin betina dilihat berkeliaran di sekitar sarang atau berenang dengan suhu air mencecah 15 darjah Celsius.

Kuratur Kanan UWL, Tan Ean Kok, berkata sehingga kini penguin `Rockhopper' dipercayai adalah penguin terkecil di kalangan penguin yang berjambul dengan memiliki ketinggian kira-kira 47 sentimeter (sm) dan beratnya sekitar tiga kilogram.

Sehingga kini, katanya, ada kira-kira 17 spesies penguin di seluruh dunia dan pada peringkat permulaan ini UWL hanya memberi tumpuan memelihara dua spesies saja iaitu `Rockhopper' dan `Black-Footed'.

"Penguin `Rockhopper' berasal daripada rangkaian pulau kecil yang tersebar luas di kawasan perairan sub-antartika, khususnya di kepulauan Tristan De Cunha, manakala penguin `Black-Footed' dari Afrika Selatan.

"Diet semula jadi adalah ikan kecil dan sotong, manakala di UWL penguin dewasa berusia antara tiga dan lima tahun disajikan ikan selayang dan kembung dua kali sehari iaitu pada jam 10 pagi dan 3 petang," katanya.

Beliau berkata, penguin dewasa mampu menghabiskan antara 300-400 gram (gm) ikan sehari, sekali gus menjadikan tugas memastikan semua haiwan itu mendapat makanan secukupnya agak rumit dan perlukan ketelitian.

"Penempatan penguin pertama di Langkawi dilakukan UWL pada 15 Disember 2003 dengan ketibaan 19 penguin jenis `Rockhopper' dan 17 `Black-Footed' dari Johannesburg, Afrika Selatan menerusi penerbangan selama 16 jam.

"Sebaik tiba di Langkawi penguin itu dibawa ke UWL dan diletakkan dalam sebuah bilik khas seluas 570 kaki persegi bersuhu 7-11 darjah Celsius untuk dikuarantin," katanya.

Kini, `Rockhopper' dan `Black-Footed' yang ditempatkan dalam tangki khas dan dilengkapi sistem sokongan hidup yang menepati standard Jabatan Pertanian, Amerika Syarikat menjadi tarikan utama pengunjung ke pusat itu.

Eksekutif Pemasaran dan Komunikasi UWL, Siti Raudhah Shaari, berkata sebagai tarikan baru di pusat pelancongan itu, ruang yang menempatkan penguin terbabit sentiasa sesak dengan pengunjung biarpun bukan pada musim cuti persekolahan.

"Namun, pengunjung jangan sesekali memasang impian untuk mendekati atau memberi haiwan ini makan kerana ia begitu sensitif dan tidak boleh didekati secara terus dengan manusia.

"Malah, petugas kami yang memberi makan atau merawat kesihatan penguin ini perlu memakai pakaian khas kerana bimbang kuman yang ada di badan manusia menjangkiti haiwan berkenaan," katanya.

Pembiakan penguin di UWL
• 15 Disember 2003 penempatan pertama membabitkan 17 penguin jenis `Blackfooted' dan 19 `Rockhopper' diterbangkan dari Johannesburg, Afrika Selatan.
• Setiap seekor berharga RM26,000 dan sebaik tiba di UWL haiwan itu ditempatkan dalam bilik khas bersuhu bawah 15 darjah Celsius.
• Penguin `Blackfooted' berasal dari Pulau Tristan de Cunha, Afrika Selatan, manakala `Rockhopper' dari perairan Sub-Antartika.
• Induk `Blackfooted' mula bertelur pada awal Februari 2006 dan menetas menerusi kaedah inkubator pada pertengahan Mac tahun itu.
• Induk `Rockhopper 'mula bertelur pada awal Ogos 2006 dan menetas menerusi kaedah pengeraman semula jadi pada 9 September lalu.
• Tempoh pengeraman inkubator selama 40 hari, manakala pengeraman semula jadi oleh penguin jantan cuma 35 hari.
• Mengikut putaran hayat, seekor penguin mampu bertelur dua kali setahun, antara Februari dan Mac serta Ogos dan September dan ia akan mula bertelur ketika berusia antara enam dan 12 tahun, selain mampu hidup sehingga 25 tahun.
• Lebih setahun lalu, sebanyak 10 telur penguin `Blackfooted' dan dua `Rockhopper' berjaya ditetaskan menerusi kaedah inkubator dan pengeraman semula jadi oleh pasangan induk masing-masing di UWL.
• Jumlah semasa penguin yang dimiliki UWL ialah 21 `Rockhopper' dan 28 `Blackfooted'

Sumber:Berita Harian Online

Vasa tenggelam 333 tahun






Armada tercanggih abad ke-17 itu muncul di permukaan Limbungan Kapal Stockholm pada 24 April 1961

SEKITAR abad 14 hingga 17, kebanyakan negara di Eropah memiliki armada atau kapal perang yang hebat termasuk Portugis, Sepanyol dan Belanda.

Satu lagi negara Eropah yang tidak kurang hebat daripada segi memiliki armada perang yang digeruni sekitar abad ke-17 adalah Sweden, yang ketika itu sibuk untuk membina empayar di perairan laut Baltic di Utara Eropah. Musuh ketat negara itu pada masa itu adalah Poland.
Dalam usaha menentang musuh ketatnya itu, pada 1625 Raja Gustavus Adolphus dari Sweden mengarahkan angkatan tentera negara itu membina beberapa kapal perang baru, termasuk Vasa. Pembinaan Vasa dilaksanakan seorang pembina kapal berpengalaman berbangsa Belanda, Henrik Hybertsson di Limbungan Kapal Stockholm.

Vasa yang dilengkapi 64 meriam dan ditempatkan di atas dua dek, siap dibina dalam masa kira-kira tiga tahun dan sedia berlepas ke medan perang pada 10 Ogos 1628. Pada pagi bersejarah itu, ribuan orang termasuk diplomat dan tetamu asing berada di Limbungan Kapal Stockholm untuk menyaksikan pelayaran sulung kapal perang yang dianggap terbesar dan tercanggih di Eropah ketika itu.

Sebaik tembakan meriam dilepaskan ke udara sebagai penghormatan kepada pelayaran Vasa dan 150 anak kapal, ia bergerak perlahan-perlahan meninggalkan dermaga sambil mendapat tepukan gemuruh.
Hanya beberapa minit selepas itu keseluruhan kapal perang gergasi itu terbenam di dasar limbungan, sekali gus meragut antara 30 hingga 50 anak kapal yang tidak sempat menyelamatkan diri.

Lebih menyayat hati, kejadian itu berlaku betul-betul di hadapan ribuan tetamu yang menyaksikan peristiwa bersejarah pelayaran sulung Vasa. Sebaik kejadian itu, kaptennya, Sofring Hansson ditahan pihak berkuasa Sweden untuk disoal siasat.

Pelbagai teori dikemukakan berhubung kejadian menimpa Vasa itu, termasuk tempoh pembinaannya terlalu singkat, memiliki dua dek untuk menempatkan meriam berbanding satu dek bagi kelaziman kapal perang pada zaman itu, tempat kargo (meriam) terletak di bahagian paling tinggi kapal berbanding kapal barang yang menempatkan kargo di bahagian bawah kapal dan perkiraan ukuran kapal yang dibuat berdasarkan anggaran. Semua faktor itu menyebabkan Vasa menjadi tidak seimbang apabila ia berada di atas air.

Selain kapten kapal, turut dipersalahkan ialah Hybertsson yang meninggal dunia sebelum sempat menyiapkan pembinaan Vasa, dan kerja itu disambung rakan kongsi dan adiknya; Laksamana Klas Fleming (orang kuat tentera laut) kerana tidak menghentikan segera pelayaran Vasa apabila melihatnya dalam keadaan tidak stabil; selain Raja Gustavus kerana mahukan Vasa disiapkan seberapa segera dan tidak berada di limbungan ketika pelepasan kapal malang itu.
Namun, terkuburnya Vasa di dasar laut pada tanggal 10 Ogos 1628 itu tidak berakhir begitu saja riwayatnya kerana selepas 333 tahun kemudian iaitu pada 24 April 1961, ia muncul kembali pada permukaan limbungan kapal Stockholm.

Kejayaan menimbulkan semula Vasa yang terbenam kira-kira 30 meter di dasar laut adalah kerja keras selama lima tahun pasukan yang ditubuhkan khas kerajaan Sweden bagi kerja itu, bermula pada 1956. Orang pertama menemui bangkai Vasa yang terbenam sedalam 30 meter di dasar laut ialah pakar pencari kapal karam, Andres Franzen, yang dibantu pasukan penyelam daripada tentera laut Sweden, diketuai Per Edvin Falting.

Ketika ditemui, keseluruhan badan Vasa disaluti lumpur tebal dan masih ada 25 rangka anak kapal dalamnya. Pasukan penyelam menebuk enam terowong dan memasukkan enam saluran pam untuk menyedut keluar lumpur dari bahagian dalam kapal, bagi membolehkan ia dimasuki. Dengan peralatan agak terhad ketika itu, pasukan penyelam yang memasuki bahagian dalam kapal hanya dapat melihat satu kawasan yang gelap gelita, selain suasana sejuk sehingga mencucuk tulang.

Namun, berkat kegigihan dan usaha tidak kenal penat, pasukan penyelam terbabit akhirnya berjaya juga membawa masuk kabel keluli melalui terowong yang ditebuk untuk diikat pada kerangka kapal bagi membolehkan kerja menaikkan kapal.

Akhirnya usaha menaikkan bangkai Vasa dapat dimulakan pada Ogos 1959. Bagaimanapun ketika itu timbul ketidaktentuan di kalangan mereka yang terbabit dalam usaha menimbulkan Vasa iaitu sama ada kapal itu kekal seperti bentuk asal dalam satu bahagian ataupun ia sudah terpisah antara satu sama lain.

Menakjubkan, apabila kapal itu timbul pada permukaan air di Limbungan Kapal Stockholm tepat pada jam 9.03, 24 April 1961, lebih 60 peratus masih dalam bentuk asal sebuah kapal, kecuali kerosakan pada bahagian tertentu. Penemuan Vasa bagaikan satu keajaiban iaitu bahan yang tidak disentuh pada abad ke-17 masih kekal seperti sedia kala ketika ditemui semula pada abad ke-20.

Sebaik ditimbulkan, pasukan arkeologi muzium membaiki dan memulihara semula bahagian Vasa yang mengalami kerosakan. Bahan kimia khas dikenali sebagai polyethylenglycol (PEG) digunakan untuk mengekal serta memulihara kapal berkenaan supaya tidak mengecut atau buruk apabila kapal itu dikeringkan.

Pada 1962, sebuah muzium sementara dikenali Muzium Vasa di Stockholm dibina bagi menempatkan Vasa dan ia dianggap sebagai bahan tunggal terbesar pernah dipulihara. Kini, Muzium Vasa dianggap antara muzium luar biasa dan paling popular di Eropah.


FAKTA: Vasa

Dibina: 1625
Siap: 1628
Pelayaran sulung: 10 Ogos 1628
Tenggelam: 10 Ogos 1628
Ditimbulkan semula: 24 April 1961
Panjang keseluruhan: 69 meter
Panjang petak kargo: 47.5 meter
Lebar: 11.7 meter
Tinggi: 52.5 meter
Bahagian Dalam Air: 4.8 meter
Displacememt: 1,210 tan
Kawasan Pelayaran: 1,275 meter
Kelengkapan: 64 meriam termasuk 6 motar
Anak Kapal: 445 termasuk 145 kelasi
Askar: 300 (tidak berada di atas kapal ketika Vasa tenggelam)


Oleh Mutazar Abd Ghani, yang melawat Stockholm, Sweden, baru-baru ini

sumber: Berita Harian Online

Perhatian

Info: Kepada teman-teman pengunjung, dijemput untuk melawat teratak kedua saya di http://diariungu.com